Overslaan en naar de inhoud gaan
sluis
Onderzoekers testen hun meetopstelling in de praktijk op een beroepsvaartuig in de sluis van Viersel, Antwerpen.

Nieuwe technologie voor betere binnenvaartsluizen

Het Waterbouwkundig Laboratorium van het Vlaams departement voor mobiliteit en openbare werken werkt, samen met Apixa en Iv-Infra als uitvoerende partners, aan een nieuwe techniek die de waterverplaatsing van een schip in een sluis kan meten.

“We onderzoeken hoe we innovatieve technologie kunnen inschakelen om de veiligheid en efficiëntie van de Vlaamse sluizen te optimaliseren en de doorstroming van de scheepvaart te verbeteren”, zegt Jeroen Vercruysse van het laboratorium. Dit project kan rekenen op financiële steun van het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO).

De Vlaamse overheid streeft naar een betrouwbaar, efficiënt en slim waterwegnetwerk. Sluizen spelen daarin een belangrijke rol. Wanneer een schip een kanaal- of rivierpand met een hoger of lager waterpeil wil binnenvaren, gebeurt dat door middel van een sluis, het schutten. Tijdens dit schutproces ondervindt het schip krachten door het in- of uitstromen van water of door het bewegen van water in de sluis. Daarom wordt het schip vastgelegd met trossen of dikke kabels. Het wordt van belang geacht dat deze krachten binnen veilige grenzen blijven, omdat de trossen anders kunnen breken. 

Meetapparatuur

Het laboratorium onderzoekt nu of en op welke manier contactloze en mobiele meettechnologie kan ingeschakeld worden om de krachten op het schip tijdens het verschutten nauwkeurig te meten. Met een innovatieve opstelling kunnen onderzoekers efficiënt en veilig, vanaf de kade, de verplaatsingen en helling van een schip in een sluiskolk tijdens het schutten opmeten. Verplaatsingen en hellingen zijn indicatoren voor de krachten die een schip ondervindt.

Onderzoeksbedrijf Apixa maakt een fotogrammetrische meting van de boeg en het hek van het schip. Vier camera’s zullen verschillende punten op de boeg en het hek volgen in de tijd, waardoor de verplaatsing van het schip nauwkeurig gemeten kan worden. Iv-Infra plaatst, met behulp van drones, prisma’s op het schip.

De exacte positie van deze prisma’s wordt tijdens het schutten opgemeten door middel van infraroodsignalen, uitgezonden door totaalstations op de kade. De totaalstations blijven dit signaal volgen in de tijd. De kijkhoek wordt telkens opgemeten en de afstand wordt bepaald uit de reistijd van het infraroodsignaal, dat in het prisma gereflecteerd wordt. 

leaderboard