Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant

Laatste nieuws

Bedrijfsleven steekt miljoenen in betere achterlandverbindingen Vlaamse havens

19.09 - 11.10 Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts, de grote havenbedrijven en Voka (platform van de vier private regionale havenverenigingen) slaan de handen ineen om het goederenvervoer van en naar de havens vlotter en betrouwbaarder te maken.
“De Vlaamse havens zijn cruciale schakels in de logistieke keten”, zegt Weyts. Hij stelt 2,5 miljoen euro beschikbaar voor projecten die een vlotte verbinding opleveren tussen de haven en het achterland. Voor elke geïnvesteerde euro van de deelregering legt de private havensector daar nog eens een euro bij.

De bereikbaarheid van het ‘hinterland’ geldt als belangrijk thema binnen ‘Flanders Port Area’. Dat is een werkgroep waarin de vier Vlaamse zeehavens, hun stakeholders en de Vlaamse overheid zitten. Samen zullen ze projecten ondersteunen die alternatieven uitwerken om de huidige congestie van en naar de haven te verlichten. Bijzondere aandacht gaat naar projecten die inzetten op een efficiënte bundeling van goederenstromen en aan de verbetering van de logistieke keten door digitalisering en betere informatie-uitwisseling.

Projectoproep

Nog dit najaar lanceert de Vlaamse overheid een projectoproep die havenbedrijven en verladers uit de Vlaamse havengemeenschap uitnodigt om plannen in te dienen. De havenbesturen zullen dan, in nauw overleg met de private havengemeenschap, de ingediende projecten beoordelen. Ook het net opgestarte platform Multimodaal.Vlaanderen kan bedrijven helpen om voor hen de juiste ‘intermodale goederenstromen’ te kiezen. Het platform zorgt voor een gerichte begeleiding van bedrijven om verschillende transportmodaliteitn optimaal te benutten voor een geïntegreerde vervoersoplossing.

Er is een brede consensus binnen ‘Flanders Port Area’ tussen alle private en publieke partijen om dit initiatief actief te ondersteunen. “Ik investeer met de toekomstige Oosterweelverbinding in Antwerpen en de gloednieuwe A11 in Zeebrugge in een vlotte mobiliteit rond deze havens, maar infrastructuur is niet alles om een goede achterlandconnectiviteit te garanderen”, aldus Weyts. “Met deze projectoproep willen we het succes van Vlaanderen als maritiem-logistieke regio duurzaam bestendigen”.

Illustratie: De toekomstige Oosterweelverbinding aan de noordzijde van de stad omvat onder meer een tunnel onder het Albertkanaal en moet de ring van Antwerpen ontlasten.

Meer Nieuws

Apps

  • Shipping Technics Logistics Kalkar 2017!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store